אהבה איננה מותרות

אהבה, בניגוד למה שרבים עשויים לחשוב, אינה מותרות או תוספת לחיים, אהבה היא צורך אנושי בסיסי, והוא חיוני להתפתחות האדם ולחוסן הנפשי שלו. אהבה אינה רגש רומנטי בלבד, אלא היא תופעה המגיעה בצורות רבות: אהבה בין בני זוג, בין הורים לילדיהם, בין חברים, ואף אהבה של האדם את עצמו. 

בכל אחת מצורותיה האהבה מעניקה לנו תמיכה רגשית ותחושת שייכות, שמאפשרות לנו להתפתח ולתפקד בצורה בריאה. 

כדי להבין את חשיבותה של האהבה, כדאי להכיר את תיאוריית ההיקשרות של הפסיכואנליטיקאי ג'ון בולבי. תיאוריה זו מסבירה, כיצד הקשרים הראשוניים שאנו יוצרים בילדות, משפיעים על מערכות היחסים שלנו בהמשך החיים.בולבי, אשר חקר את הקשר בין תינוקות למטפלים בהם, טען כי קשר רגשי בטוח וחם עם דמות מטפלת מרכזית הוא הבסיס להתפתחות רגשית בריאה. ילדים שמפתחים "התקשרות בטוחה" עם הוריהם, מרגישים שהם יכולים לסמוך על הסביבה, מה שמאפשר להם לבנות קשרים עמוקים בבגרות. חוסר באהבה ובקשרים בטוחים בילדות עלול להוביל לקשיים רגשיים ולקשיים ביצירת קשרים אינטימיים בהמשך החיים. תיאוריית ההיקשרות מלמדת, שהאהבה היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות של כל אדם, והיא מתחילה ברגע צאתו לאוויר העולם, ונמשכת עד לסיום חייו.


יותר אהבה

השנה האחרונה הייתה קשה מנשוא. אנו חיים במציאות מורכבת של מתח ביטחוני, דאגה מתמשכת, חוסר וודאות, אלימות פוליטית, תקווה לשובם של החטופים, ולצידנו משפחות שכולות, שמתמודדות עם כאב ואובדן גדול. מה אנחנו יכולים לעשות במציאות הזו? במה אנו (אלה שבעורף) יכולים לסייע, ולו במעט, ולהקל על המצב המורכב הזה בו אנו חיים? בתוך כל הקושי הזה, האהבה היא שמחברת אותנו, והיא שמעניקה לנו כוח להמשיך. האהבה מחזקת אותנו כחברה, כקהילה וכעם. כאשר אנו מתגייסים לתמוך במשפחות השכולות, כאשר אנו מחזקים את האנשים שסביבנו בזמנים של חוסר ודאות, אנו מרעיפים אהבה, המשמשת ככוח מרפא ומחבר.


אומנות האהבה

הקלה על כאב בעזרת אהבה מוסברת, מבחינה פסיכולוגית, דרך מנגנונים רבים של תמיכה רגשית. כאשר אנו חווים אהבה – בין אם מאדם קרוב או מהחברה שסביבנו – תחושת הביטחון והקבלה שאנו מקבלים יוצרת תגובה רגשית חיובית, שמקילה עלינו את הכאב, וישנן מספר סיבות לכך:

שייכות - כאשר אנחנו יודעים שאנחנו לא לבד, אנחנו חווים תחושת שייכות, שמפחיתה את תחושת הבידוד והבדידות. הידיעה שיש לנו 'רשת' תמיכה, ושאנו חלק ממשהו גדול יותר, עוזרת לנו להתמודד עם הכאב הפנימי בצורה טובה יותר. תחושת שייכות זו, שמקורה באהבה, יוצרת אֵמון שנוכל לעבור את הקושי יחד עם אחרים.

שיתוף והכלה - אהבה יוצרת מרחב, שבו אנו יכולים לשתף אחרים בכאב שלנו ולהרגיש שהאחר מבין אותנו. הקבלה וההבנה של הרגשות שלנו על ידי אדם אהוב מאפשרים לנו לעבד את הרגשות בצורה טובה יותר. כשאנחנו מרגישים שהאחר מכיל אותנו, אנחנו מצליחים לשחרר חלק מהכאב הפנימי ולחוות רגיעה.

בנייה מחדש של תקווה - התמיכה האוהבת מעניקה לנו תחושה של תקווה. אפילו במצבים קשים, הידיעה שיש מי שאכפת לו מאיתנו, ושמוכן לעמוד לצידנו, מעוררת תקווה שהכאב יחלוף, ושנוכל להמשיך הלאה עם תחושת ביטחון.

שחרור הורמונים מרגיעים - כאשר האהבה באה לידי ביטוי גם במגע, כשאנו מקבלים חיבוק, מגע חם, או תמיכה רגשית ממישהו שאנחנו אוהבים, הגוף שלנו משחרר הורמונים כמו אוקסיטוצין ודופמין, שמסייעים להוריד את רמות המתח והכאב. הורמונים אלו יוצרים תחושת רגיעה, ומאפשרים לנו להרגיש בטוחים ומוגנים.


אהבה ככוח מרפא

הכוח המרפא של האהבה נובע, אם כן, מהיכולת שלנו להרגיש מחוברים לאחרים. ככל שאנו מקבלים ומעניקים אהבה, אנו יוצרים רשתות תמיכה שמחזקות את החוסן האישי והחברתי. אהבה היא לא רק צורך רגשי, היא גם צורך חברתי. אנשים שמרגישים אהובים נוטים להרגיש פחות בדידות, חרדה ודיכאון, והם מסוגלים להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים. אנשים שמעניקים אהבה מרגישים מחוברים, משמעותיים, הם מרגישים שהם בעשייה אקטיבית לטובת הכלל, ותורמים לתחושת ה'ביחד', שכל-כך חשובה בימים המורכבים, שאנו עוברים בתור יחידים ובתור עם. האהבה שאנו מעניקים ומקבלים זה מזה היא הכוח שמחזיק אותנו ומעניק לנו את התקווה לעתיד טוב יותר. האהבה היא כוח חזק מאוד שקשה מאוד לנצח - הבה ונבנה אותה ביחד. מזמינה אותנו ליישם את מילותיו הכל כך יפות של יהונתן גפן בשירו "יותר", ולהרבות אהבה ברמה הזוגית, המשפחתית, הקהילתית, ובכל המעגלים שבכוחנו להגיע אליהם. 
"יותר אהבה,
יותר הקשבה,
יותר אמונה בין אדם לאדם,
יותר שלום, יותר תקווה,
פחות קנאה ושנאת חינם,
יותר נשמה,
יותר א-הים,
יותר הבנה ביני לבינך,
יותר שמחה, יותר חיים,
פחות לבד, יותר איתך"

. . .

הכותבת: אורית לם

יועצת זוגית

יועצת מינית

ומדריכת כלות

פלאפון: 054-4926371

מייל: orit.lamm@gmail.com