שנה הלכה שנה באה


כמו בכל שנה בתקופה הזו אני יושבת לערוך אלבום דיגיטלי, שמתעד במילים ובתמונות את השנה שעומדת לקראת סיום. זו הזדמנות עבורי להיזכר בשנה שחלפה ולסכם אותה, להיזכר בחוויות משמעותיות שחוויתי, ולחשוב במה אני שואפת להיות טובה יותר בשנה הבאה. ההתבוננות בתמונות מחדדת לי את הנקודות עליהן כדאי לי לוותר, את הנקודות עליהן כדאי לי להמשיך ולהתאמץ, ועוזרת לי ליצור את האיזון הנכון בין המטרות שלי לשנה הקרבה ובאה. השנה, בעודי עוברת על התמונות ונזכרת בשנה המטלטלת שחווינו, התחדדה ביההבנה שהחיים שלנו מורכבים מרגעים גדולים ומרגעים קטנים.


רגעים גדולים ורגעים קטנים

הרגעים הגדולים הם אירועים משמעותיים מכריעים ומשני חיים, כמו: הצלחות, שְׂמָחוֹת, השגת יעדים שהצבנו לעצמנו, אכזבות וכישלונות. הרגעים הקטנים הם אלו שמאגדים את חיינו ליחידה אחת שלמה, מלווים אותנו ביום-יום ומקשטים את החוויות הגדולות שלנו בקישוטים ייחודיים. ולמרות שלעיתים קרובות אנו נוטים לשכוח אותם, הם חשובים לא פחות מהרגעים הגדולים כי הם אלו שצובעים אותם בצבע המיוחד שלהם.

השנה האחרונה הייתה שנה גדושה באירועים גדולים. הייתה מלחמה; חווינו אובדנים רבים; כאב קשה מנשוא ושכול שהתקרב למעגלים קרובים. החוויות שחווינו בתור פרטים, משפחה, קהילה ועַם הותירו אותנו פצועים ופגיעים. אבל דווקא בתוך כל הכאב הזה, התחדדה אצלי ההבנה 'שמה שמחזיק אותנו מעל המים', ומחזק אותנו ברגעי המשבר, הם דווקא הרגעים הקטנים, חסרי חשיבות, לכאורה, אלה שבונים את רקמת החיים שלנו. היכולת להמשיך ולחיות והיכולת להמשיך ולחייך מגיעות בזכות רגעי חסד קטנים, שמזכירים לנו שהחיים גדולים וחזקים כמעט יותר מכל דבר.

ריח של אדמה רטובה אחרי הגשם הראשון, מבטים שקטים בין שני אנשים אוהבים, מילים חמות מחבר רחוק שהגיעו בהודעה מפתיעה ברגע הנכון, וגם הצלילים השקטים של בוקר, בו התעוררנו כדי לראות את הזריחה. טעימה קטנה מעוגת שמרים שיצאה מהתנור, מוזיקה טובה, חלה טרייה לכבוד שבת משכֵנה שמתייחסת לאירוע משפחתי ומתנות קטנות שמזכירות לנו שאנחנו לא לבד.

בדרך כלל אנו נוטים לשים לב לחוויות הגדולות, אלו שמרגישות כמו תמצית החיים. אבל האמת היא, שהחיים עצמם נחווים דווקא ברגעים הקטנים הללו. במיוחד בשנה כזו, בה היינו עדים לכאב כה עמוק, הרגעים הקטנים הם אלו שיכולים לעזור לנו להרגיש מחוברים למציאות, ולמצוא רגעים של שלווה בתוך הקושי.

כשהתבוננתי על השנה שחלפה, הבנתי דבר קטן שהוא גדול. הבנתי, שמעשי החסד הקטנים שעשיתי לאחרים, או מעשי החסד שעשו לי, הם אלו שצבעו את השנה החולפת בצבע המיוחד לה. היכולת שלי להכיר בערכם של הרגעים הקטנים ולתת להם מקום, הם אלו שאפשרו לי לצלוח את השנה הזו ולהרגיש משמעותית. מילה טובה לחֲבֵרה, כוס קפה עם מישהו שזקוק לאוזן קשבת, עזרה אישית לתלמידה שקשה לה - כל אלו ורגעים קטנים נוספים חשובים לא פחות מהרגעים הגדולים.


תרגיל זוגי

אז עם סיום השנה, אני מציעה לכם לשבת ביחד, לחשוב ולשתף זה את זה ברגעים המשמעותיים שהיו לכם השנה. שתפו ברגעים הגדולים וברגעים הקטנים; שתפו ברגע קשה, ברגע שמח, ברגע מפחיד ובחוויה מעצימה. שתפו בתפילה משמעותית שחוויתם ובאירוע מטלטל. שתפו גם ברגעים הקטנים שנתנו לכם כוח –חיבוק של בן/בת הזוג אחרי יום עמוס או חוויה קשה, טיול משותף, או סתם יציאה קטנה מהשגרה שנתנה לכם כח.

מאחלת לכולנו, שהשנה הקרובה תביא עימה מזור לכאבינו, שנצליח להפוך את היגון לניגון, ושיתקיימו בנודברי דוד המלך בתהילים (ל', י"ב): 

"הָפַכְתָּ מִסְפְּדִי לְמָחוֹל לִי, פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתְּאַזְּרֵנִי שִׂמְחָה"
שנה טובה!

. . .

הכותבת: אורית לם

יועצת זוגית

יועצת מינית

ומדריכת כלות

פלאפון: 054-4926371

מייל: orit.lamm@gmail.com